Biała tarcza zegara, wymiana diod podświetlenia
Biała tarcza zegara, wymiana diod podświetlenia
Postanowiłem wymienić oryginalną szarą tarcze prędkościomierza, na białą.
Tarcze można kupić tu: http://www.tachotuning.pl/.
Dla mnie tarcze zostały wykonane na zamówienie według ustalonego wzoru.
(to dość czasochłonne było bo musiałem, kupić drugi zegar, żeby mieć tarcze na wzór i pouzgadniać, ale teraz macie już łatwo bo możecie to zakupić jako standardowe )
Narzędzia to śrubokręt z różnymi końcówkami, środki do oczyszczenia szybki, sprężone powietrze.
Czas ze względu na eksperymentalny charakter zagadnienia to około 3godz.
Wymiana wymaga wymontowania zegara. Opis był już tu: http://www.multiplaklub.pl/forum/index. ... =viewtopic.
Zalecałbym też demontaż panela z pokrętłami, bo będzie łatwiejszy dostęp, a przy okazji można sprawdzić i wymienić żaróweczki podświetlenia pokręteł.
Dostęp do tarczy zegara mamy po zdjęciu plastikowej osłony z szybką, mocowanej na zatrzaski. Łatwo się to rozpina, wystarczy delikatnie podważyć każdy zatrzask palcami.
Następnie ostrożnie wyciągamy wskazówki; są dość mocno wciśnięte, więc trzeba to robić z wyczuciem. Ja robiłem to bez narządzi, odpowiednio chwytając i pociągając palcami za czarną osłonkę.
Po demontażu wskazówek można wyjąć starą tarczę, wystarczy podważyć z jednej strony śrubokrętem lub nożykiem, i wyjąć.
Nową tarczę montujemy w miejsce starej, następnie zakładamy wskazówki.
Niestety ustawienie wskazówki prędkościomierza na zero jest trochę kłopotliwe, najlepiej wychodzi jak podłączy się zegar na chwile do auta (musi być włączony), wtedy silniczek prędkościomierza ustawi się na położenie początkowe i można delikatnie obracając wskazówkę ustawić ją na zero.
Napęd wskazówki paliwa jest od razu ustawiony na zero, wiec wystarczy tylko przypasować i wcisnąć wskazówkę.
Trzeba też zwrócić uwagę żeby przy wciskaniu wskazówek nie docisnąć ich zbyt mocno do tarczy, bo się zablokują.
Następnie dokładnie oczyścić szybkę i usunąć kurz z tarczy (przydaje się sprężone powietrze) i założyć osłonę z szybką (to najbardziej czasochłonne, bo ciągle jakieś drobinki kurzu się pojawiały )
Pozostałe czynności jak demontaż, w odwrotnej kolejności.
Efekt końcowy jest taki jak na zdjęciach .
Tarcze można kupić tu: http://www.tachotuning.pl/.
Dla mnie tarcze zostały wykonane na zamówienie według ustalonego wzoru.
(to dość czasochłonne było bo musiałem, kupić drugi zegar, żeby mieć tarcze na wzór i pouzgadniać, ale teraz macie już łatwo bo możecie to zakupić jako standardowe )
Narzędzia to śrubokręt z różnymi końcówkami, środki do oczyszczenia szybki, sprężone powietrze.
Czas ze względu na eksperymentalny charakter zagadnienia to około 3godz.
Wymiana wymaga wymontowania zegara. Opis był już tu: http://www.multiplaklub.pl/forum/index. ... =viewtopic.
Zalecałbym też demontaż panela z pokrętłami, bo będzie łatwiejszy dostęp, a przy okazji można sprawdzić i wymienić żaróweczki podświetlenia pokręteł.
Dostęp do tarczy zegara mamy po zdjęciu plastikowej osłony z szybką, mocowanej na zatrzaski. Łatwo się to rozpina, wystarczy delikatnie podważyć każdy zatrzask palcami.
Następnie ostrożnie wyciągamy wskazówki; są dość mocno wciśnięte, więc trzeba to robić z wyczuciem. Ja robiłem to bez narządzi, odpowiednio chwytając i pociągając palcami za czarną osłonkę.
Po demontażu wskazówek można wyjąć starą tarczę, wystarczy podważyć z jednej strony śrubokrętem lub nożykiem, i wyjąć.
Nową tarczę montujemy w miejsce starej, następnie zakładamy wskazówki.
Niestety ustawienie wskazówki prędkościomierza na zero jest trochę kłopotliwe, najlepiej wychodzi jak podłączy się zegar na chwile do auta (musi być włączony), wtedy silniczek prędkościomierza ustawi się na położenie początkowe i można delikatnie obracając wskazówkę ustawić ją na zero.
Napęd wskazówki paliwa jest od razu ustawiony na zero, wiec wystarczy tylko przypasować i wcisnąć wskazówkę.
Trzeba też zwrócić uwagę żeby przy wciskaniu wskazówek nie docisnąć ich zbyt mocno do tarczy, bo się zablokują.
Następnie dokładnie oczyścić szybkę i usunąć kurz z tarczy (przydaje się sprężone powietrze) i założyć osłonę z szybką (to najbardziej czasochłonne, bo ciągle jakieś drobinki kurzu się pojawiały )
Pozostałe czynności jak demontaż, w odwrotnej kolejności.
Efekt końcowy jest taki jak na zdjęciach .
0 x
- miszczu77
- Admin
- Posty: 2590
- Rejestracja: 21 gru 2009, 18:18
- Multipla: Doblo 2006 1.9 Multijet 120KM
- Skype: miszczu77
- Lokalizacja: Łódź
- x 84
Re: Biała tarcza zegara
Fajny pomysł i wykonanie.
Będę musiał pomyśleć nad czymś takim, tylko w nowej wersji zegarów.
Czy mógłbyś przesłać skan swojej starej (lub nowej) tarczy i podać jej szerokość?
Będę musiał pomyśleć nad czymś takim, tylko w nowej wersji zegarów.
Czy mógłbyś przesłać skan swojej starej (lub nowej) tarczy i podać jej szerokość?
0 x
Re: Biała tarcza zegara
Do nowej wersji (tzn. tej z obrotomierzem) to widziałem oryginalny biały zegar na allegro, można pewnie przełożyć samą tarczę.
Skan oczywiście mogę podesłać (na jaki adres?), szerokość wynosi 16,5cm.
Skan oczywiście mogę podesłać (na jaki adres?), szerokość wynosi 16,5cm.
0 x
- mariuszsosnowiec
- Posty: 217
- Rejestracja: 24 gru 2009, 14:00
- Multipla: Wcześniej Mk1 benz, bixenon
- Skype: m.m.jackowscy
- Lokalizacja: Śląsk - Sosnowiec
Re: Biała tarcza zegara
Poszukuję skanu (najlepiej w skali 1 do 1) białej tarczy z obrotomierzem.
Marku - masz może takową????
Mój e-milek:
m.jackowski@wp.pl
lub
wagowa@wp.pl
Z góry dziękuję.
Marku - masz może takową????
Mój e-milek:
m.jackowski@wp.pl
lub
wagowa@wp.pl
Z góry dziękuję.
0 x
Potrzebujesz pomocy, a jesteś w mojej okolicy, pomogę:
holowanie, kawa, herbata, internet, pomoc na miejscu awarii.
tel.: 509 030 038
holowanie, kawa, herbata, internet, pomoc na miejscu awarii.
tel.: 509 030 038
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 18 mar 2011, 21:58
- Multipla: JTD, 105 KM, 2000r
- Gadu-Gadu: 23291323
- Komunikator Tlen: gary_m@tlen.pl
- Lokalizacja: TCZEW
- Kontakt:
Re: Biała tarcza zegara
Może ktoś na zlocie będzie chciał sobie zrobić taką małą modyfikację??
Jak jest cena tarczy??
Jak jest cena tarczy??
0 x
- mariuszsosnowiec
- Posty: 217
- Rejestracja: 24 gru 2009, 14:00
- Multipla: Wcześniej Mk1 benz, bixenon
- Skype: m.m.jackowscy
- Lokalizacja: Śląsk - Sosnowiec
Re: Biała tarcza zegara
Jeśli ktoś ma skan tarczy, to postarałbym się kilka wydrukować, powycinać, zalaminować i chętnym za darmo założę na zlocie.
0 x
Potrzebujesz pomocy, a jesteś w mojej okolicy, pomogę:
holowanie, kawa, herbata, internet, pomoc na miejscu awarii.
tel.: 509 030 038
holowanie, kawa, herbata, internet, pomoc na miejscu awarii.
tel.: 509 030 038
Re: Biała tarcza zegara
Ja dysponuję tylko wzorem tarczy z zegara bez obrotomierza, stary został mi po eksperymentach, mogę zeskanować.
Na początku postu podałem adres do strony sprzedawcy gdzie to zamówiłem, myślę że można tam dogadać szczegóły. Skanu mojego wzoru na pewno nie wyrzucili. Z tym sprzedawcą można się dogadać co do innych kolorów, jakiś dodatkowych bajerów itp,. cena w moim przypadku była ok. 60-70 zł, nie pamiętam dokładnie.
Jeśli ktoś chce zdobyć wzór tarczy z obrotomierzem, a nie wybudowywać do eksperymentów własnego to polecam pooglądać na Allegro, zawsze można dość tanie używane kupić, (ja przynajmniej tak zrobiłem).
Po dłuższym używaniu zwróciłbym uwagę na:
- podświetlenie skali i cyfr licznika stanowią diody zielonego koloru, rozmieszczone niezbyt gęsto
trzeba to brać pod uwagę przy doborze koloru prześwitujących fragmentów zegara
- w nocy jest super, kolor półprzeźroczystych fragmentów dobrano mi ciemnozielony, nie psuje
efektu oryginalnych diod, podświetlenie wskazówek na czerwono działa teraz nawet lepiej
- w dzień jeżdżę na światłach dziennych , wtedy licznik nie jest podświetlony, i z efektu jestem
bardzo zadowolony, uzyskałem to o co mi chodziło, tzn,. żeby licznik był dobrze widoczny w zacienionych miejscach (las, itp.), cyfry są kontrastowe; to zresztą było głównym powodem eksperymentów
- no jedynie, gdy w dzień muszę jechać na światłach mijania, to podświetlenie cyfr i skali jest jakby zbyt mało kontrastowe, na tle skali, (a może mam już trochę słabszy wzrok he he ) , w każdym razie to drobiazg, pewnie można dobrać jeszcze lepiej półprzezroczyste fragmenty.
Sprzedawca doradzał mi dobrać fragmenty półprzeźroczyste wszystkie szare (takie są na ikonach co maja być czerwone, i to może byłoby lepsze, no ale byłaby trochę gorsza kontrastowość bez podświetlenia, itd, itd, można eksperymentować
- co do koloru ikonek - zalecam to co sprzedawca , kolor szary, podświetlenie diodami czerwonymi działa prawie jak w oryginale
Nadal mam stary licznik, który używałem do eksperymentów , z tarczą bez obrotomierza, mogę oddać dla klubu, jak ktoś chce poeksperymentować (komu, gdzie?).
Na początku postu podałem adres do strony sprzedawcy gdzie to zamówiłem, myślę że można tam dogadać szczegóły. Skanu mojego wzoru na pewno nie wyrzucili. Z tym sprzedawcą można się dogadać co do innych kolorów, jakiś dodatkowych bajerów itp,. cena w moim przypadku była ok. 60-70 zł, nie pamiętam dokładnie.
Jeśli ktoś chce zdobyć wzór tarczy z obrotomierzem, a nie wybudowywać do eksperymentów własnego to polecam pooglądać na Allegro, zawsze można dość tanie używane kupić, (ja przynajmniej tak zrobiłem).
Po dłuższym używaniu zwróciłbym uwagę na:
- podświetlenie skali i cyfr licznika stanowią diody zielonego koloru, rozmieszczone niezbyt gęsto
trzeba to brać pod uwagę przy doborze koloru prześwitujących fragmentów zegara
- w nocy jest super, kolor półprzeźroczystych fragmentów dobrano mi ciemnozielony, nie psuje
efektu oryginalnych diod, podświetlenie wskazówek na czerwono działa teraz nawet lepiej
- w dzień jeżdżę na światłach dziennych , wtedy licznik nie jest podświetlony, i z efektu jestem
bardzo zadowolony, uzyskałem to o co mi chodziło, tzn,. żeby licznik był dobrze widoczny w zacienionych miejscach (las, itp.), cyfry są kontrastowe; to zresztą było głównym powodem eksperymentów
- no jedynie, gdy w dzień muszę jechać na światłach mijania, to podświetlenie cyfr i skali jest jakby zbyt mało kontrastowe, na tle skali, (a może mam już trochę słabszy wzrok he he ) , w każdym razie to drobiazg, pewnie można dobrać jeszcze lepiej półprzezroczyste fragmenty.
Sprzedawca doradzał mi dobrać fragmenty półprzeźroczyste wszystkie szare (takie są na ikonach co maja być czerwone, i to może byłoby lepsze, no ale byłaby trochę gorsza kontrastowość bez podświetlenia, itd, itd, można eksperymentować
- co do koloru ikonek - zalecam to co sprzedawca , kolor szary, podświetlenie diodami czerwonymi działa prawie jak w oryginale
Nadal mam stary licznik, który używałem do eksperymentów , z tarczą bez obrotomierza, mogę oddać dla klubu, jak ktoś chce poeksperymentować (komu, gdzie?).
Ostatnio zmieniony 16 lut 2012, 22:00 przez Marek_B, łącznie zmieniany 1 raz.
0 x
- miszczu77
- Admin
- Posty: 2590
- Rejestracja: 21 gru 2009, 18:18
- Multipla: Doblo 2006 1.9 Multijet 120KM
- Skype: miszczu77
- Lokalizacja: Łódź
- x 84
Re: Biała tarcza zegara
Też próbowałem zrobić białą tarczę, ale niestety w nowych zegarach jest małe pole do manewru, jak chodzi o zmianę wyglądu, więc na razie sobie odpuściłem. Poniżej zdjęcie tarczy i taki wstępny projekt białej tarczy.
0 x
Re: Biała tarcza zegara
no ładne, tylko cyfry pozostawiłbym kształtu jak w oryginale i radziłbym opracować nową skalę (z powodów jak w poprzednim poście) tzn. coś w rodzaju starej, ale żeby elementy półprzeźroczyste były przeplatane nieprzezroczystymi (to znakomicie poprawia kontrast w dzień). Warto popatrzeć na wzory tarcz białych , z innych aut, jak mają ukształtowaną podziałkę skali , pełno tego na allegro.
0 x
- miszczu77
- Admin
- Posty: 2590
- Rejestracja: 21 gru 2009, 18:18
- Multipla: Doblo 2006 1.9 Multijet 120KM
- Skype: miszczu77
- Lokalizacja: Łódź
- x 84
Re: Biała tarcza zegara
Projekt zrobiłem wstępnie, żeby zobaczyć, czy można z tego coś ciekawego uzyskać. Zostawienie starych czcionek i podziałki tak naprawdę niewiele by zmieniało, a chciałem uzyskać coś oryginalnego. Wyszło jak wyszło, szału nie ma. Zastanawiałem się też, jak można by to zrobić samemu, ale żaden w miarę prosty pomysł nie przyszedł mi do głowy, a wycinanie kształtów (zwłaszcza ikonek) ręcznie uznałem za zbyt pracochłonne. Efekt pewnie byłby również niezadowalający.
0 x