Obrazek

Diesel i LPG-Fakty i mity

tutaj można pisać o wszystkim
Wiadomość
Autor
Brzózka
x 4

Diesel i LPG-Fakty i mity

#1 Post autor: Brzózka » 14 wrz 2010, 04:26

Artykuł pochodzi z Interia.pl

O eksploatacji aut z LPG oraz dieslami krąży wiele mitów. Sprawdzamy, które są prawdziwe.

Tanie paliwo kusi. Ale wszystko ma swoje plusy i minusy. Pod względem liczby kierowców jeżdżących na LPG jesteśmy jednym z najważniejszych rynków w Europie. Podobnie jak nasi zachodni sąsiedzi, nie gardzimy oczywiście dieslami.
W pierwszym przypadku cieszymy się z niskiej ceny alternatywnego paliwa. W drugim - główną zaletą wydaje się niskie zużycie paliwa.

To jednak wszystko teoria. W praktyce każdy sposób na oszczędzanie ma swoje mocne i słabe strony. Wśród kierowców utarły się już stereotypy, na temat obu rozwiązań. Oceniamy, ile w nich prawdy.

Diesel może być tak cichy jak silnik benzynowy - FAKT
Silnik wysokoprężny może być równie cichy, co jednostka benzynowa. Potwierdzają to nasze pomiary. Różnice w subiektywnym wrażeniu wynikają z innego dźwięku pracy jednostki wysokoprężnej, która wydaje się głośniejsza.

Diesel jest trwalszy niż silniki benzynowe - MIT
Ponadprzeciętną trwałością wyróżniały się niestety wyłącznie starsze diesle, które pracowały pod niewielkim obciążeniem na niskich prędkościach obrotowych. Współczesne konstrukcje mają delikatne, zaawansowane i niestety kapryśne układy zasilania, które okazują się wyjątkowo drogie w naprawach.

Współczesny bazowy silnik benzynowy o pojemności ok. 1,2 l i mocy od 50 do 60 KM zapewne przejedzie bez większych awarii większy dystans niż współczesny silnik wysokoprężny o podobnej mocy, który uzyskuje ją z małej pojemności za pomocą common rail i turbodoładowania.

Problemy z rozruchem diesla zimą-Mit
Taniej niż na LPG!
Nie od dziś wiadomo, że problemy, które przez lata urosły do niebotycznych rozmiarów często rozwiązać można w prosty, acz wymagający odwagi sposób. Weźmy na przykład kwestię ekologicznego paliwa.
Zimowe problemy z rozruchem towarzyszą tylko starszym dieslom wyposażonym w pośredni wtrysk paliwa lub tym, które są już mocno zużyte. Od czasów popularyzacji wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego, diesle zapalają zimą równie łatwo jak latem.

Oczywiście pewnym problemem jest wytrącanie się parafiny z oleju napędowego w temperaturach poniżej minus 20 stopni Celsjusza, ale i na to są skuteczne sposoby - np. podgrzewacze paliwa, lub specjalne dodatki do paliwa, zapobiegające żelowaniu się oleju napędowego.

Diesel jest tani w eksploatacji - MIT

Wyjątkowo niskie zużycie paliwa współczesnych diesli nie jest obecnie w stanie zrekompensować wysokich kosztów serwisowania. Najbardziej obawiać się trzeba usterek układów wtryskowych, turbodoładowania czy układów sprzęgła. W każdym przypadku koszty napraw liczymy w tysiącach złotych.

Wybierając nowy samochód trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Liczą się nie tylko cena zakupu, wyposażenie czy zużycie paliwa, ale też całość kosztów związanych z wielomiesięczną eksploatacją.
Bardzo droga jest specjalistyczna diagnostyka, a także części zamienne. Niektóre z podzespołów (wybrane modele turbosprężarek, niektóre elementy układów wtryskowych, zwłaszcza japońskich) dostępne są wyłącznie w ASO.

Diesel ma duży zasięg - FAKT

Jednym z pierwszych diesli gwarantujących zasięg ponad 1000 km na jednym tankowaniu był silnik 1.9 TDI w Audi 80 B4. Wynikało to z niskiego zużycia paliwa przy stałej prędkości 90 km/h i dużej pojemności zbiornika.

Współczesny VW Passat 1.6 TDi CR ma zbiornik paliwa o pojemności 70 l, a w trasie przy stałej prędkości 90 km/h spala poniżej 5 l/100 km. Daje to teoretyczny zasięg 1400 km!


Instalacja LPG ma dobre i złe strony, LPG wypala gniazda zaworowe - MIT

Temperatura spalania LPG jest wyższa niż benzyny, ale jeśli instalacja jest dobrze wyregulowana, a kierowca nie jeździ przesadnie szybko - średnia wartość temperatury spalania wciąż jest dużo poniżej określonej przez producenta silnika temperatury dopuszczalnej.

Zaworom szkodzi zatem nie tyle sam gaz, co spalanie zbyt ubogiej mieszanki powstałej w wyniku złej regulacji instalacji. Warto zaznaczyć, że gniazda zaworowe dość łatwo wypalić w samochodach benzynowych z turbodoładowaniem.

To się psuje w autach z LPG!
Oto siedem newralgicznych elementów instalacji autogazu, które szczególnie narażone są na uszkodzenie.
Zastosowanie LPG skraca żywotność tłumików - FAKT

To prawda. Podczas spalania LPG powstaje znacznie więcej węglowodorów niż podczas spalania benzyny. Woda skrapla się w środkowym i końcowym odcinku układu wydechowego, co przyspiesza jego korozję.

Jeśli eksploatujemy popularny samochód benzynowy z instalacją LPG, koszty napraw nie będą duże. Cena popularnych zamienników układów wydechowych to zwykle 150-250 zł za element. W przypadku samochodów luksusowych, koszty napraw skorodowanego układu wydechowego są już wysokie.

Gaz musi "strzelać" - MIT

"Strzelają" źle wyregulowane systemy mieszalnikowe. Nowe układy sekwencyjnego wtrysku LPG zredukowały ryzyko wystrzału gazu praktycznie do zera.



Masz LPG - przeczytaj koniecznie!
Często w waszym, jak i w innych serwisach, można przeczytać o tym jak to za sprawą "złośliwej" instalacji LPG Kowalski pozbył się swojego, zazwyczaj już pełnoletniego pojazdu.
Co ciekawe, instalacje wtryskowe tolerują nawet usterki układu zapłonowego (zużyte przewody zapłonowe, zużyte świece itp. W sytuacjach krytycznych automatyczne przełączają zasilanie na benzynowe. Warto zaznaczyć, że starsze silniki benzynowe z krótkim kolektorem ssącym oraz jednopunktowym wtryskiem paliwa świetnie spisują się także na starych, mieszalnikowych instalacjach LPG.

Autem z LPG nie wszędzie można parkować - FAKT

Są parkingi podziemne, których zarządcy wprowadzają zakaz parkowania samochodów z LPG. To efekt przepisów dotyczących wentylacji. Tam, gdzie parkują samochody zasilane LPG, musi być wentylacja "mechaniczna, sterowana czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia gazu propan-butan".

Zakup samochodu używanego to temat rzeka. Staramy się podpowiadać, jak rozpoznać, czy auto nie ma za sobą przygód blacharskich, publikujemy testy pojazdów z drugiej ręki. Wszystko po to, by nie nadziać się na tzw. minę. więcej »
Podobne ograniczenia obowiązują także na przeprawach promowych. Warto wiedzieć, że LPG (propan-butan) ma tendencję do zalegania w zagłębieniach terenu.

Założenie LPG zawsze pogarsza osiągi - MIT

Publikowany na łamach "Motoru" (26/2010) test wykazał, że samochód benzynowy wyposażony w prawidłowo wyregulowaną instalację sekwencyjnego wtrysku LPG ma identyczne osiągi jak samochód bez instalacji (testowano "w terenie" przyspieszenia do 100 km/h, które wykazały pogorszenie czasów sprintu o 0,3 do 1 sekundy. Nie dokonywano pomiarów na hamowni przed i po montażu instalacji - przyp. red.) Znaczne różnice na niekorzyść auta z LPG będziemy odczuwać w przypadku instalacji mieszalnikowych.
0 x

Awatar użytkownika
samul2
Klubowicz
Posty: 2852
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:40
Multipla: M-JET 1,9/16v oraz BUSSO V6
Lokalizacja: ŁÓDŹ
x 232

Re: Diesel i LPG-Fakty i mity

#2 Post autor: samul2 » 14 wrz 2010, 08:27

Odnosząc to wszystko do naszych ślicznotek to tak:
-JTD nie jest ani nowoczesne, ani skomplikowane, ani specjalnie wysilone i na przekór temu co tu piszą jest ponad przeciętnie trwałe (serwisujemy auta z tymi silnikami, które podchodzą już pod pół miliona kilometrów, min multiple która ma ponad 460tyś km)
-o kosztach nie ma co dyskutować- zależy na jakiego mechanika się trafi bo w sumie JTD jest prostsze w obsłudze, a w kazdym razie nie ma tam nic nadzwyczajnego.
-jezeli chodzi o LPG to przy mieszalnikowej instalacji 1,6 lubi sobie często strzelić i przeważnie kończy się to rozsypką kolektora, sekwencji to nie dotyczy
-problem wypalania-siadania gniazd występuje w 1,6 niezbyt często.We Fiacie dotyczy on raczej silników z gamy FIRE (1,0 ;1,1;1,2) z płytkową regulacją zaworów.Tam rzeczywiście gaz powoduje spustoszenie w głowicy.
Reasumując nasze autka to już raczej zabytki bez jakiś udziwnień i nowoczesnej elektroniki i mozna to traktować jako zaletę.Można te auta naprawiać pod domem bez jakiś tam wymyślnych narzędzi co nieraz udowadniamy na podwórku u Prezesa podczas spontonów rekreacyjno-naprawczych :D
0 x

Awatar użytkownika
ksiazelech
Klubowicz
Posty: 2762
Rejestracja: 30 lip 2010, 19:30
Multipla: JTD 138KM 2002r.
Skype: ksiazelech
Lokalizacja: RYBNIK (Śląskie)
x 50

Re: Diesel i LPG-Fakty i mity

#3 Post autor: ksiazelech » 16 wrz 2010, 21:13

Odnosząc się do fragmentu artykułu, tu cytuje; ''...
Założenie LPG zawsze pogarsza osiągi - MIT Znaczne różnice na niekorzyść auta z LPG będziemy odczuwać w przypadku instalacji mieszalnikowych ... '' NIE PRAWDA miałem fiata siena1,6 101KM i problemów co do mocy nie było ( 11,5 - 12,0 litrów LPG na 100km )

Odnosząc się do fragmentu odpowiedzi, tu cytuje; '' ... jezeli chodzi o LPG to przy mieszalnikowej instalacji 1,6 lubi sobie często strzelić i przeważnie kończy się to rozsypką kolektora ... '' jeśli posiada się klapki przeciw wybuchowe ( 2szt. ) to tych problemów się nie ma. Jak już klapki mieć to nie te automatycznie zamykające się. Wtedy człowiek szybciej się dowie że cosik złego się dzieje (częstsze ręczne zamykanie klapek w jakimś określonym czasie ).
W sienie podczas ponad czteroletniej eksploatacji przytrafiło się to zjawisko coś ok. 2 może 3 razy.
0 x
Fiat Multipla 1,9 JTD 138KM 2002r. ciemna zieleń
Były; 126p/CC700/Tico+LPG/Siena1,6 16V 101KM+LPG
Marea Weekend 1,9 TD 100KM

Awatar użytkownika
samul2
Klubowicz
Posty: 2852
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:40
Multipla: M-JET 1,9/16v oraz BUSSO V6
Lokalizacja: ŁÓDŹ
x 232

Re: Diesel i LPG-Fakty i mity

#4 Post autor: samul2 » 17 wrz 2010, 06:54

Tylko nie wspomniałeś kolego,że w tej swojej Sienie miałeś całkowicie metalowy kolektor.Multipla niestety ma plastikowy o dosyć długich gałęziach.Tu klapki wstawione dalej w dolocie czasem niewiele pomogą.Dla oszczędnych wstawia się tak zwane "gwizdki" w każdą gałąź kolektora.Konkretnie w tym silniku energia wybuchu pięknie otwiera kolektor na szwie dzieląc go niemal na dwie połowy.Niektórzy rzeźbią i zamieniają na ten metalowy.W swoim poście odniosłem się konkretnie do Multipli CF3.Oczywiście wystrzał wystrzałowi nierówny, zależy w jakich warunkach wystapi ale należy się liczyć ,że kiedyś nadejdzie ten niszczycielski.Zaznaczam,że przy instalacji III i IV gen tego problemu nie ma.Ogólnie montaż mieszalnika w dolocie z delikatnego plastiku to rzeźba i uwierz mi, że wiem co piszę.
Ostatnio zmieniony 17 wrz 2010, 18:24 przez samul2, łącznie zmieniany 1 raz.
0 x

Awatar użytkownika
ksiazelech
Klubowicz
Posty: 2762
Rejestracja: 30 lip 2010, 19:30
Multipla: JTD 138KM 2002r.
Skype: ksiazelech
Lokalizacja: RYBNIK (Śląskie)
x 50

Re: Diesel i LPG-Fakty i mity

#5 Post autor: ksiazelech » 17 wrz 2010, 12:13

Sieny od 1999r. miały zakładane silniki 1,6 103KM z tym plastikowym kolektorem (ten co jest w multipli) znam je.
Wiemy o co chodzi, każkt ma racje i swoje knify. Na zlocie damy sobie szczegóły bo pisania jest za dużo.
0 x
Fiat Multipla 1,9 JTD 138KM 2002r. ciemna zieleń
Były; 126p/CC700/Tico+LPG/Siena1,6 16V 101KM+LPG
Marea Weekend 1,9 TD 100KM

Awatar użytkownika
samul2
Klubowicz
Posty: 2852
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:40
Multipla: M-JET 1,9/16v oraz BUSSO V6
Lokalizacja: ŁÓDŹ
x 232

Re: Diesel i LPG-Fakty i mity

#6 Post autor: samul2 » 17 wrz 2010, 18:34

Eeeetam na zlocie nie będziemy sobie głupstwami głowy zaprzątać, pewnie będą ciekawsze tematy :D
0 x

Awatar użytkownika
ksiazelech
Klubowicz
Posty: 2762
Rejestracja: 30 lip 2010, 19:30
Multipla: JTD 138KM 2002r.
Skype: ksiazelech
Lokalizacja: RYBNIK (Śląskie)
x 50

Re: Diesel i LPG-Fakty i mity

#7 Post autor: ksiazelech » 18 wrz 2010, 19:22

Np; jak powstał silnik 1,6 103KM :D
0 x
Fiat Multipla 1,9 JTD 138KM 2002r. ciemna zieleń
Były; 126p/CC700/Tico+LPG/Siena1,6 16V 101KM+LPG
Marea Weekend 1,9 TD 100KM

Awatar użytkownika
Pepcio
Posty: 572
Rejestracja: 20 sty 2010, 07:39
Multipla: Skoda Octavia II FL 1.2 TSi
Gadu-Gadu: 2997883
Lokalizacja: Piekary Śląskie

Re: Diesel i LPG-Fakty i mity

#8 Post autor: Pepcio » 28 wrz 2010, 06:32

ksiazelech pisze:Odnosząc się do fragmentu artykułu, tu cytuje; ''...
Założenie LPG zawsze pogarsza osiągi - MIT Znaczne różnice na niekorzyść auta z LPG będziemy odczuwać w przypadku instalacji mieszalnikowych ... '' NIE PRAWDA miałem fiata siena1,6 101KM i problemów co do mocy nie było ( 11,5 - 12,0 litrów LPG na 100km )


Święta prawda! Zasilanie LPG w 99% pogarsza osiągi samochodu, z fizycznych właściwości LPG wynika, iż ten rodzaj paliwa ma niższą prężność spalin co w prostej linii przekłada się na osiągi jednostki napędowej. Zwłaszcza I i II generacja instalacji wiodą tu prym, mikser (mieszalnik) to nic innego jak zwężka w układzie dolotowym dodatkowo (obok właściwości fizycznych paliwa) powodująca spadek wydajności jednostki napędowej.
Być może jeżdżąc długo nie odczuwałeś po pewnym czasie dyskomfortu z racji przyzwyczajenia, ale na 101% stając na przysłowiowej kresce z inną Sieną 1,6 16v bez LPG (oczywiście przyjmując że oba auta są prawne technicznie) dostałbyś cięgi.
Aby zachować osiągi lub nawet czasami polepszyć na LPG potrzebna jest dobra instalacja wtrysku, dobry fachowiec, korekta kąta wyprzedzenia zapłonu oraz mozolne i trudne strojenie na hamowni podwoziowej.

Odnosząc się do fragmentu odpowiedzi, tu cytuje; '' ... jezeli chodzi o LPG to przy mieszalnikowej instalacji 1,6 lubi sobie często strzelić i przeważnie kończy się to rozsypką kolektora ... '' jeśli posiada się klapki przeciw wybuchowe ( 2szt. ) to tych problemów się nie ma. Jak już klapki mieć to nie te automatycznie zamykające się. Wtedy człowiek szybciej się dowie że cosik złego się dzieje (częstsze ręczne zamykanie klapek w jakimś określonym czasie ).
W sienie podczas ponad czteroletniej eksploatacji przytrafiło się to zjawisko coś ok. 2 może 3 razy.
We wszystkich silnikach z wytryskiem benzyny zakladanie instalacji mieszalnikowej to zwykłe druciarstwo, to tak jakby przechodzić z nowoczesnego zasilania wtryskowego na najprostrzy gaźnik bo mikser w instalacjach LPG to nic innego jak forma gaźnika.
Pracując w ASO Fiata przez kilka lat widziałem dziesiątki rozwalonych filtrów powietrza w sienach, palio, bravo, brava , marea itp. Klapy p.wybuchowe to mizerne zabezpiecznie, jakieś 80 % samochodów które ulegly opisywanej awarii posiadało takie klapy i niczego to nie dało.
W silnikach 1,6 16v duża przestrzeń pomiędzy przepustnicą a głowicą sprawia iż pojemność tego układu jest spora, w przypadku zapłonu mieszanki lpg/powietrze poza komorą spalania wybuch potrafił być bardzo silny.
Według mnie jeśli już ktoś chce psuć samochód instalacją LPG powinien zainwestować w dobrą sekwencję w dobrym sprawdzonym warsztacie (tu może być problem bo bardzo mało jest takich warsztatów).
Tak czy siak, ja już powiedziałem dość instalacją LPG, po przerobieniu około 6-7 samochodów na ten rodzaj paliwa mam już na tyle rozległe doświadczenia, żeby z całą odpowiedzialnością stwierdzić iż LPG TO ZŁO, czasami konieczne, ale zawsze zło.

Pozdrawiam Wszystkich.
0 x
"Mężczyzna tylko od życia nauczy się żyć i żadna pedagogika tej nauki nie zastąpi. Miguel de Unamuno "

Brzózka
x 4

Re: Diesel i LPG-Fakty i mity

#9 Post autor: Brzózka » 29 wrz 2010, 01:20

Pepcio pisze: Tak czy siak, ja już powiedziałem dość instalacją LPG, po przerobieniu około 6-7 samochodów na ten rodzaj paliwa mam już na tyle rozległe doświadczenia, żeby z całą odpowiedzialnością stwierdzić iż LPG TO ZŁO, czasami konieczne, ale zawsze zło.

Pozdrawiam Wszystkich.
Tu się z Tobą nie zgodzę, Multipla to mój drugi samochód z instalacją LPG, poprzednie Fiat SC 1.1 Sporting, ale jeszcze na jednopunktowym wtrysku, a instalacja była marki "Landi-Renzo". Podczas użytkowania SC przez 7 lat z LPG jedyną awarią związaną z LPG jaka mi się przytrafiła to zawieszenie się zaworu z butli, przez co nie można było zatankować gazu. Auto kupiłem z udokumentowanym przebiegiem 38tyś.km i po m-cu od zakupu SC zostało "zagazowane", sprzedawałem z przebiegiem 187tyś.km i jedynymi wydatkami były przeglądy techniczne+wszystko to co związane z eksploatacją. Auto pięknie wkręcało się na obroty, do tego stopnia, że bez problemów można było "zamknąć licznik", który był wyskalowany do 180km/h. Na benzynie tego już nie szło zrobić ponieważ moduł odcinał zapłon przy ok. 7~8tyś.obr/min. Co do użytkowania LPG w Multipli (przejechane od montażu LPG 15tyś.km), jak na razie jestem zadowolony i z osiągów i z kultury pracy silnika zasilanego ins.LPG-BRC sequent-24
0 x

Awatar użytkownika
samul2
Klubowicz
Posty: 2852
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:40
Multipla: M-JET 1,9/16v oraz BUSSO V6
Lokalizacja: ŁÓDŹ
x 232

Re: Diesel i LPG-Fakty i mity

#10 Post autor: samul2 » 29 wrz 2010, 08:52

Tomcio nie stresuj się, nikt tu nikogo nie potępia za to , że ma auto z gazem.Ja sam wiele lat jeździłem na tym paliwie i kto wie czy za jakiś czas znów tak nie będzie.Jednak nie jest to powód do zadowolenia i chwalenia się.Nie oszukujmy się ale zmusza nas do tego tylko i wyłącznie sytuacja materialna i nic poza tym.Przecież Polak nie może sobie pojeździć normalnym autem z normalnym silnikiem.Sytuacja zmusza nas do jeżdżenia albo jak ja to nazywam "sprzętami AGD" (seicento, tico-auto o sztywności pudła kartonowego itp zapalniczek) byle było taniej bo na radość z jazdy nie ma miejsca.Jak już ktoś zapragnie pojeździć pełnowymiarowym samochodem np trzylitrowym potworkiem to nie ma innego wyjścia jak założyć gaz bo relacja cen paliw do naszych zarobków to porażka.W ten sposób wiele pięknych aut jest bezczeszczone przeważnie jak najtańszymi instalacjami gazowymi.Jedyny plus to to, że luksusowe auto o dużej pojemności można kupić za bezcen.A ja akurat uwielbiam takie auta i oczywiście trzeba się będzie posiłkować gazem :D
Pepcio trafnie spuentował, że gaz to "zło konieczne"
0 x

ODPOWIEDZ