Zmiana piątego biegu na dłuższy.
- samul2
- Klubowicz
- Posty: 2854
- Rejestracja: 21 gru 2009, 10:40
- Multipla: M-JET 1,9/16v oraz BUSSO V6
- Lokalizacja: ŁÓDŹ
- x 233
Zmiana piątego biegu na dłuższy.
Temat będzie dotyczył wymiany piątego biegu w skrzyni biegów Multipli JTD na zestaw z "dłuższym" przełożeniem.Każdemu chyba w trasie brakuje w skrzyni szóstego biegu, który zapewniłby choćby drobną redukcję spalania.Ja stosując półśrodek postanowiłem wydłużyć istniejący piaty bieg.Denerwowało mnie to, że jadąc ze stosunkowo niewysoką prędkością silnik pracował na dosyć duzych obrotach.Diesel ma dosyć wąski zakres użytecznych obrotów, zaczynają się one w okolicy 1500obr/min a kończą gdzieś przy 3000-3500obr/min.Studiując eLearna znalazłem auto z tym typem skrzyni ale z dłuższą piątką, jest nim Punto II JTD.Wertując allegro znalazłem takową skrzynię z pękniętą obudową za grosze.Kupiłem ją taniej niż koszt jednego nowego koła potrzebnego do wymiany.Do wykonania przeróbki potrzebny jest zestaw podstawowych kluczy nasadowych itp , nie potrzeba nawet kanału czy podnośnika.Ja to zrobiłem na działce w ciągu godziny.
Tak wygląda zakupiona skrzynia w całości.
A tak wygląda to co nas interesuje po zdjęciu pokrywy.
Aby odkręcić centralne nakrętki mocujące koła do wałków należy je zablokować.Możemy to zrobić przez wrzucenie dwóch biegów na raz, czyli wbijamy dowolny bieg wybierakiem i następnie popychamy ręką w stronę skrzyni widoczny wodzik piatego biegu powodując jego zazębienie.Kluczem nasadowym 30 odkręcamy nakrętki i kluczkiem 10 okręcamy śrubkę mocującą wodzik.
Cały interesujący nas zestaw po zdemontowaniu wygląda tak
Teraz idziemy do auta.Podnosimy lewarkiem ,zdejmujemy koło, zabezpieczamy i zdejmujemy osłony.
Spuszczamy olej ze skrzyni.
Demontujemy piaty bieg analogicznie jak w poprzedniej skrzyni i montujemy nowy zestaw.
Zacinamy nakrętki w odpowiednich miejscach.Przed załozeniem pokrywy należy pamiętać żeby wyzębić piątkę z powrotem bo potem tego się nie da zrobić.
Pokrywamy pokrywę uszczelniaczem i montujemy.
Wlewamy olej do skrzyni.
Wygodnie jest użyć lejka z wężykiem.
Montujemy osłony , koło i ot cała robota.
Na koniec trochę liczb.
Tu mamy stosunek zębów koła napędzającego do napędzanego w oryginalnym zestawie.
Tu w nowym.
Widać ,że oryginał daje nam na piątym biegu przełożenie 0,816 a przeróbka 0,767. Czyli uzyskaliśmy większy nadbieg. Z pierwszych obserwacji zauważyłem, że potrzebuję teraz trochę niższych obrotów do utrzymywania poprzednich prędkości, a co za tym idzie silnik pracuje ciszej. Nie robiłem jeszcze długiej trasy ale na logikę spalanie powinno minimalnie spaść.Jest też minus, nieznacznie spadła dynamika na piątym biegu ale tragedii nie ma. Niestety zawsze jest coś za coś.Przeróbkę zrobiłem tak dla sportu i jest to wstęp do większych modyfikacji. Niedługo w drodze na czeski zlot będzie mozliwość dokładnego przetestowania. Nie wiem jak będzie z prędkością maksymalną, ale ona mnie najmniej interesuje bo Multipla nie jest autem do wielkich prędkości.Myślę, że w aucie po remapie softu tak jak u mnie nie będzie większych problemów. Moim zamiarem we wszystkich poczynaniach jest również pokazanie, że można coś zrobić w aucie bez specjalistycznych narzędzi bez kanału lub podnośnika.Moje tematy zawsze mają taki charakter.
Tak wygląda zakupiona skrzynia w całości.
A tak wygląda to co nas interesuje po zdjęciu pokrywy.
Aby odkręcić centralne nakrętki mocujące koła do wałków należy je zablokować.Możemy to zrobić przez wrzucenie dwóch biegów na raz, czyli wbijamy dowolny bieg wybierakiem i następnie popychamy ręką w stronę skrzyni widoczny wodzik piatego biegu powodując jego zazębienie.Kluczem nasadowym 30 odkręcamy nakrętki i kluczkiem 10 okręcamy śrubkę mocującą wodzik.
Cały interesujący nas zestaw po zdemontowaniu wygląda tak
Teraz idziemy do auta.Podnosimy lewarkiem ,zdejmujemy koło, zabezpieczamy i zdejmujemy osłony.
Spuszczamy olej ze skrzyni.
Demontujemy piaty bieg analogicznie jak w poprzedniej skrzyni i montujemy nowy zestaw.
Zacinamy nakrętki w odpowiednich miejscach.Przed załozeniem pokrywy należy pamiętać żeby wyzębić piątkę z powrotem bo potem tego się nie da zrobić.
Pokrywamy pokrywę uszczelniaczem i montujemy.
Wlewamy olej do skrzyni.
Wygodnie jest użyć lejka z wężykiem.
Montujemy osłony , koło i ot cała robota.
Na koniec trochę liczb.
Tu mamy stosunek zębów koła napędzającego do napędzanego w oryginalnym zestawie.
Tu w nowym.
Widać ,że oryginał daje nam na piątym biegu przełożenie 0,816 a przeróbka 0,767. Czyli uzyskaliśmy większy nadbieg. Z pierwszych obserwacji zauważyłem, że potrzebuję teraz trochę niższych obrotów do utrzymywania poprzednich prędkości, a co za tym idzie silnik pracuje ciszej. Nie robiłem jeszcze długiej trasy ale na logikę spalanie powinno minimalnie spaść.Jest też minus, nieznacznie spadła dynamika na piątym biegu ale tragedii nie ma. Niestety zawsze jest coś za coś.Przeróbkę zrobiłem tak dla sportu i jest to wstęp do większych modyfikacji. Niedługo w drodze na czeski zlot będzie mozliwość dokładnego przetestowania. Nie wiem jak będzie z prędkością maksymalną, ale ona mnie najmniej interesuje bo Multipla nie jest autem do wielkich prędkości.Myślę, że w aucie po remapie softu tak jak u mnie nie będzie większych problemów. Moim zamiarem we wszystkich poczynaniach jest również pokazanie, że można coś zrobić w aucie bez specjalistycznych narzędzi bez kanału lub podnośnika.Moje tematy zawsze mają taki charakter.
2 x
- jakimiuczek
- Posty: 785
- Rejestracja: 31 paź 2010, 20:28
- Multipla: JTD 2005 146KM
- Lokalizacja: ŁOSICE
- x 24
Re: Zmiana piątego biegu na dłuższy.
Jeśli zaswędzi noga żeby sprawdzić prędkość max. to napisz czy się poprawiła i druga sprawa daj znać jak spalanie? Pozdrawiam.
0 x
- miszczu77
- Admin
- Posty: 2609
- Rejestracja: 21 gru 2009, 18:18
- Multipla: Doblo 2006 1.9 Multijet 120KM
- Skype: miszczu77
- Lokalizacja: Łódź
- x 91
Re: Zmiana piątego biegu na dłuższy.
This topic is about 5th gear replacement in Multipla JTD gearbox for a gear with smaller ratio.
We all think about 6th gear in our cars but it is difficult to put another gearbox in multipla. In the other way we can make 5th gear longer and reduce fuel consumption at this gear. The best way to do this is to take some parts from Punto II JTD gearbox and put it into our gearbox.
The whole operation should take about an hour.
That looks gearbox from Punto
And this is how it looks like after removing a cover.
To unscrew central nuts that fix the gears to the shafts we need to block them. We can block them by moving up two gears at the same time. To do this we move up some gear by selector and then we push down 5th gear track stick. With a 30 mm wrench unscrew the nuts and with 10 mm wrench unscrew the bolt than mouns track stick.
The whole set of parts after dissassebling looks like this:
And now we go to our car. Rise the car with a jack, take of a wheel off, secure the car and take off covers.
Drain off oil from gearbox.
Dissassemble fifth gear in the same way that we did in Punto's gearbox and assemble new set.
Then we need to secure the nuts from unscrewing. We have to move down 5th gear because it will be impossible to do this after putting back a cover.
Put some silicon seal on the cover and mount it back.
Fill up the gearbox with an oil.
Mount the covers and wheel back.
This is gear ratio with old gears (0,816).
And this is gear ratio with new gears (0,767).
We all think about 6th gear in our cars but it is difficult to put another gearbox in multipla. In the other way we can make 5th gear longer and reduce fuel consumption at this gear. The best way to do this is to take some parts from Punto II JTD gearbox and put it into our gearbox.
The whole operation should take about an hour.
That looks gearbox from Punto
And this is how it looks like after removing a cover.
To unscrew central nuts that fix the gears to the shafts we need to block them. We can block them by moving up two gears at the same time. To do this we move up some gear by selector and then we push down 5th gear track stick. With a 30 mm wrench unscrew the nuts and with 10 mm wrench unscrew the bolt than mouns track stick.
The whole set of parts after dissassebling looks like this:
And now we go to our car. Rise the car with a jack, take of a wheel off, secure the car and take off covers.
Drain off oil from gearbox.
Dissassemble fifth gear in the same way that we did in Punto's gearbox and assemble new set.
Then we need to secure the nuts from unscrewing. We have to move down 5th gear because it will be impossible to do this after putting back a cover.
Put some silicon seal on the cover and mount it back.
Fill up the gearbox with an oil.
Mount the covers and wheel back.
This is gear ratio with old gears (0,816).
And this is gear ratio with new gears (0,767).
0 x
- hombre77
- Posty: 52
- Rejestracja: 28 kwie 2010, 19:45
- Multipla: BiPower, 90KM, 2002
- Komunikator Tlen: hombre77
- Lokalizacja: Świętochłowice
Re: Zmiana piątego biegu na dłuższy.
No właśnie jestem po wymianie u siebie (stare 0,975 nowe 0,87). Koła przeleżały w szafie trochę czasu, czekały na okazję. Wczoraj wymieniłem sprzęgło, więc przy okazji poszły koła.
Uwaga do tutka samula: "Możemy to zrobić przez wrzucenie dwóch biegów na raz, czyli wbijamy dowolny bieg wybierakiem i następnie popychamy ręką w stronę skrzyni widoczny wodzik piatego biegu powodując jego zazębienie" - najpierw trzeba odkręcić śrubę z łbem 10, żeby "wbić" piątkę, hehe. Ale najważniejsza sprawa przy demontażu wodzika z wybierakiem (element w prawym górnym rogu na zdjęciu podpisanym "Cały interesujący nas zestaw po zdemontowaniu wygląda tak") uważać należy, by zespół się nie rozpadł, bo narobicie sobie dodatkowej roboty. Tutaj dziękuję koledze markk za radę by na to zwrócić uwagę (za koła też, przy okazji).
Ogólnie trudność 2/5 (byłoby 1/5 gdyby nie trzeba było spuszczać oleju). Wnioski: po wymianie przy tej samej prędkości na piątce obroty są o ponad 10% niższe, jest ciszej (oczywiście opinia subiektywna). Spalanie przetestuję dopiero w przyszłości.
Ogromny plus dla autora za tutorial.
Uwaga do tutka samula: "Możemy to zrobić przez wrzucenie dwóch biegów na raz, czyli wbijamy dowolny bieg wybierakiem i następnie popychamy ręką w stronę skrzyni widoczny wodzik piatego biegu powodując jego zazębienie" - najpierw trzeba odkręcić śrubę z łbem 10, żeby "wbić" piątkę, hehe. Ale najważniejsza sprawa przy demontażu wodzika z wybierakiem (element w prawym górnym rogu na zdjęciu podpisanym "Cały interesujący nas zestaw po zdemontowaniu wygląda tak") uważać należy, by zespół się nie rozpadł, bo narobicie sobie dodatkowej roboty. Tutaj dziękuję koledze markk za radę by na to zwrócić uwagę (za koła też, przy okazji).
Ogólnie trudność 2/5 (byłoby 1/5 gdyby nie trzeba było spuszczać oleju). Wnioski: po wymianie przy tej samej prędkości na piątce obroty są o ponad 10% niższe, jest ciszej (oczywiście opinia subiektywna). Spalanie przetestuję dopiero w przyszłości.
Ogromny plus dla autora za tutorial.
0 x
Re: Zmiana piątego biegu na dłuższy.
Czyli jeśli rozumiem że w wersji benzynowej też można zastosować takie rozwiązanie????
0 x
Re: Zmiana piątego biegu na dłuższy.
Tak można.bbaarroo pisze:Czyli jeśli rozumiem że w wersji benzynowej też można zastosować takie rozwiązanie????
0 x
- wojtus
- Posty: 1892
- Rejestracja: 1 sie 2012, 13:43
- Multipla: 1.6 16V, 103KM, 1999, benz-gaz
- Gadu-Gadu: 6164368
- Lokalizacja: Nowe, kuj-pom
Re: Zmiana piątego biegu na dłuższy.
Może ktoś ma na zbyciu taką zebatkę do 1.6 16v benz? wogóle ile to może kosztować.
0 x
Nie znalazłeś czegoś na forum? Tu jest odpowiedź
Potrzebujesz pomocy a jesteś w mojej okolicy, pomogę ile będę mógł:tel.: 504 069 776
Nie doradzam bo się nie znam, jedynie opisuję co mi się przydarzyło.
Re: Zmiana piątego biegu na dłuższy.
Z kołami 5 biegu jest problem o ile się znajdzie odpowiednie przełożenie to jeszcze koła muszą być dobre nie wyrobione.licyn pisze:Może ktoś ma na zbyciu taką zebatkę do 1.6 16v benz? wogóle ile to może kosztować.
Jeżeli jesteś zdecydowany to następny zestaw będzie dla Ciebie,bo już jeden forumowicz oczekuje.
0 x
- wojtus
- Posty: 1892
- Rejestracja: 1 sie 2012, 13:43
- Multipla: 1.6 16V, 103KM, 1999, benz-gaz
- Gadu-Gadu: 6164368
- Lokalizacja: Nowe, kuj-pom
Re: Zmiana piątego biegu na dłuższy.
chętny pewnie bym był tylko jeszcze druga część pytania, czyli kasa:)
0 x
Nie znalazłeś czegoś na forum? Tu jest odpowiedź
Potrzebujesz pomocy a jesteś w mojej okolicy, pomogę ile będę mógł:tel.: 504 069 776
Nie doradzam bo się nie znam, jedynie opisuję co mi się przydarzyło.
-
- x 4
Re: Zmiana piątego biegu na dłuższy.
Też bym się z chęcią dopisał do takiej listy, ale w rubryce JTD. Oczywiście druga część pytania licyna też nie jest mi obojętna. Pozdrawiam
0 x