Maluch SWAP 1.2 mpi 5 speed

tutaj można pisać o wszystkim
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
jakimiuczek
Klubowicz
Posty: 773
Rejestracja: 31 paź 2010, 20:28
Multipla: JTD 2005 146KM
Skype: adam.jakimiuk1
Lokalizacja: ŁOSICE
x 20

Maluch SWAP 1.2 mpi 5 speed

#1 Post autor: jakimiuczek » 14 gru 2014, 18:59

Cześć.
Przedstawię Wam moją najnowszą zabawkę, maluszka po faceliftingu ;) czyli tego brata multipli, jak mam od jakiegoś czasu w podpisie pod postami ;) .
Maluch nie multipla ale też FIAT, więc mogę tu go z czystym sumieniem wstawić. Z góry przepraszam za złą jakość większości zdjęć, gdyż były robione telefonem.
Pomysł zrodził się jakieś 3 lata temu i pierwszą częścią zakupioną był silnik od sieny 1,2 75 KM (to 3 x więcej mocy niż standardowo maluszek :twisted:) i od tej pory gromadziłem potrzebne części i produkowałem podzespoły. Zasadnicza budowa zaczęła się w lutym tego roku po zakupie fiata 126p Eleganta 2000r.

Obrazek

tak wyglądał zanim się nim zająłem :)
Pierwotnie skrzynia biegów miała być od CC 700, bo troszkę mocniejsza od maluchowskiej, 1-ka synchronizowana i dłuższe przełożenie główne. Silnik od czego innego, skrzynia też od czegoś innego i do połączenia tych dwóch elementów należało zrobić flansze, coś w postaci redukcji. Można było zrobić ją ze stali, ale by była ciężka, więc postanowiłem że użyję amelinium. Do tego celu musiałem stworzyć najpierw kartonowy szablon, potem metalową formę dopiero odlew.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

następnie obróbka (podziękowania dla kolegi i sąsiada ,,Józka,, u którego dorobiłem kilka rzeczy)

Obrazek

i pasowanie do silnika i skrzyni

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Silnik był w niezłej kondycji, ale trzeba było do niego zajrzeć, przy okazji korekta kanałów dolotowych i wylotowych, docieranie zaworów i takie tam...

Obrazek

planowanie głowicy (u Józka ;) ).

Obrazek

Jak pisałem docelowo miała być skrzynia od CC700, ale cały czas szukałem czegoś mocniejszego, i z informacji w necie wyczytałem że zakładają do malczanów skrzynie od starej skody rapid 5-cio biegową. I kiedy już dawno miałem silnik połączony ze skrzynią od CC znalazłem skrzynię skodowską! Połączenie z nowym nabytkiem wymagało jedynie niewielkiej modyfikacji flanszy a mianowicie z toczenie z 30mm grubości na 20mm i kilka nowych otworów gwintowanych.

Obrazek

różnica w wielkości skrzyń

Obrazek

i zamontowana nowa skrzynia

Sprzęgło, zamach i docisk siena standard, tarcza modyfikowana. Środek z frezem musiał pasować na wałek sprzęgłowy skodowski, ale tarcza skodowska jest sztywna więc użyłem tylko ten środek i wpasowałem w tarczę ze sprężynkami o wymaganej średnicy 180mm, a że miałem pod ręką tarczę od clio 1,4 to ona poszła do cięcia i spawania.

Obrazek
Obrazek

A teraz czekała mnie najgorsza i najbardziej czasochłonna część prac, blacharka. Na pierwszy rzut
oka ze rdzą nie było tak najgorzej, ale przecież to elegant, musiał być zardzewiały i był...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Najpierw jeden boczek, potem drugi...
i jakoś rdza opanowana.


CDN...
Ostatnio zmieniony 18 gru 2014, 07:34 przez jakimiuczek, łącznie zmieniany 3 razy.
0 x

Awatar użytkownika
samul2
Klubowicz
Posty: 2697
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:40
Multipla: M-JET 1,9/16v oraz BUSSO V6
Lokalizacja: ŁÓDŹ
x 170

Re: Maluch SWAP 1.2 mpi 5 speed

#2 Post autor: samul2 » 14 gru 2014, 20:38

I teraz powinienem napisać za pewnymi "klasykami" - dostaję torsji i zawrotów głowy jak to widzę, dowód rejestracyjny Ci powinni zabrać, rozleci Ci się to zaraz i takie tam jeszcze dyrdymały.
A tak poważnie to sekunduję Ci od samego początku i dzięki chęciom takich jak Ty powstają fajne rzeczy. Powodzenia w dalszym tworzeniu!!!
0 x

Rakus1
Posty: 546
Rejestracja: 14 mar 2014, 15:29
Multipla: PB/LPG-103KM
x 9
Kontakt:

Re: Maluch SWAP 1.2 mpi 5 speed

#3 Post autor: Rakus1 » 14 gru 2014, 20:51

Fachura z Ciebie pierwsza klasa :) Maluszek zamienił się w rakietę :D Teraz obleci nie jedne auto ! Już widzę zdziwienie innych kierowców :lol:
0 x

Awatar użytkownika
jakimiuczek
Klubowicz
Posty: 773
Rejestracja: 31 paź 2010, 20:28
Multipla: JTD 2005 146KM
Skype: adam.jakimiuk1
Lokalizacja: ŁOSICE
x 20

Re: Maluch SWAP 1.2 mpi 5 speed

#4 Post autor: jakimiuczek » 14 gru 2014, 21:04

samul2 pisze: A tak poważnie to sekunduję Ci od samego początku i dzięki chęciom takich jak Ty powstają fajne rzeczy. Powodzenia w dalszym tworzeniu!!!
Tak wiem, że mogę się komuś narazić tym swapem bo pirat bo coś tam, ale co tam. Jeszcze się taki nie narodził co by wszystkim dogodził. I robię swoje. A propo temu sekundowaniu, to musimy coś wymyśleć czemu sterownik nie widzi sondy, bo pójdę z torbami jak mi tak dalej będzie chlał :cry:

Jedziemy dalej

Wymiana silnika wymagała dołożenie chłodnicy, więc jak w większości porządnych samochodów umieściłem ją z przodu

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

chłodnica od golfa III 1,6 wentylator z obudową od jakiegoś forda

Obrazek

Obrazek

teraz grill 8-)

Obrazek

Obrazek

zmiana sprzęgła ze sterowania linką na hydrauliczne

Obrazek

mała zmiana rozmiaru oponek ;)

Obrazek

Obrazek

w między czasie dorwałem aluski od poloneza 5''
były w opłakanym stanie ale zafundowałem im piaskowanie, malowanie gruntem proszkowym, szpachlowanie i podkład akrylowy

Obrazek

Obrazek

i lakier metalik

Obrazek

+ mały smaczek

Obrazek

Projekt graficzny napisu MALUCH wykonał kolega Kociewie, dzięki :P

CDN...
Ostatnio zmieniony 14 gru 2014, 21:42 przez jakimiuczek, łącznie zmieniany 1 raz.
0 x

Awatar użytkownika
samul2
Klubowicz
Posty: 2697
Rejestracja: 21 gru 2009, 10:40
Multipla: M-JET 1,9/16v oraz BUSSO V6
Lokalizacja: ŁÓDŹ
x 170

Re: Maluch SWAP 1.2 mpi 5 speed

#5 Post autor: samul2 » 14 gru 2014, 21:38

jakimiuczek pisze: musimy coś wymyśleć czemu sterownik nie widzi sondy, bo pójdę z torbami jak mi tak dalej będzie chlał
[/quote]

Odepnij sondę i pojeździj, zobacz czy będzie róznica. A jak odepniesz sondę to sprawdź jakie masz napięcie na wejściu do sterownika. Może trzeba będzie przeflashować sterownik. O ile dobrze pamiętam były nawet zestawy naprawcze tych sterowników w postaci nowego epromu.
0 x

Awatar użytkownika
dareQ68
Klubowicz
Posty: 307
Rejestracja: 3 kwie 2013, 21:16
Multipla: 1,9 JTD 120 KM MultiJet 2008
Lokalizacja: Międzychód/ WLKP tel. 607-661-208
x 2

Re: Maluch SWAP 1.2 mpi 5 speed

#6 Post autor: dareQ68 » 14 gru 2014, 21:41

o ja cie... :o :shock: pełen szacun... 8-)
Edd China z programu http://www.discoverychannel.pl/fani-czterech-kolek/ wysiada...
czekam na dalsze relacje... :)
0 x
"Cy Tata cyta cytaty Tacyta...?"

Awatar użytkownika
Darraz
Zarząd
Posty: 5430
Rejestracja: 21 gru 2009, 14:56
Multipla: BYŁA
Lokalizacja: POZNAŃ
x 97

Re: Maluch SWAP 1.2 mpi 5 speed

#7 Post autor: Darraz » 15 gru 2014, 06:05

jakimiuczek pisze:CDN...
O właśnie. O to chodzi. Czekam na Twoje kolejne posty w tym wątku!
0 x
tel. 691 780 705

Awatar użytkownika
jakimiuczek
Klubowicz
Posty: 773
Rejestracja: 31 paź 2010, 20:28
Multipla: JTD 2005 146KM
Skype: adam.jakimiuk1
Lokalizacja: ŁOSICE
x 20

Re: Maluch SWAP 1.2 mpi 5 speed

#8 Post autor: jakimiuczek » 15 gru 2014, 09:20

samul2 pisze: Odepnij sondę i pojeździj, zobacz czy będzie róznica. A jak odepniesz sondę to sprawdź jakie masz napięcie na wejściu do sterownika.
Odpinałem kilka dni temu, i nie ma różnicy.
-napięcie na wejściu sterownika mierzone w kostce po odpięciu sondy 0,24V
-napięcie grzałki po uruchomieniu silnika 14,4 czyli takie jak ładowanie
-napięcie wychodzące z sondy po lekkim rozgrzaniu 0,56V
-po połączeniu wszystkiego i podpięciu kompa korekta sondy lambda wynosi 1 i stoi w miejscu
-rano na zimnym silniku temp. powietrza 5 stopni a płynu 14 stopni, czyli tutaj czujniki sie nie dogadują ale to chyba niewielka różnica
Co jeszcze można sprawdzić? Nawet ściskałem przewód paliwowy zasilający tak jak radziłeś i wskazania sondy nie zmieniały się :(
0 x

Awatar użytkownika
Brzózka
Posty: 1134
Rejestracja: 21 lut 2012, 11:06
Multipla: Była MK1 jest MK2 i CC 704
Lokalizacja: SBL-Powiat Bieruńsko Lędziński
x 30

Re: Maluch SWAP 1.2 mpi 5 speed

#9 Post autor: Brzózka » 15 gru 2014, 20:06

W latach dziewięćdziesiątych brat miał malucha z sinikiem Fiata 127 jak to targało aż miło ;)
Licznik od poldka, chłodnica z przodu. Pamiętam, że ciągle były problemy z chłodzeniem silnika. Rury biegły pod podłogą do tyłu auta. Środek wyłożony welurem, a fotele kubełkowe... Jaką to autko robiło sensację na ulicy zwłaszcza klang silnika. Silnik z czterema garkami i jednym tłumikiem niezły robił hałas. Mam fotki tego cuda, ale na papierze. Dam je do obróbki cyfrowej i tu wrzucę jeśli można. Być może Ci się przydadzą.
0 x

Awatar użytkownika
jakimiuczek
Klubowicz
Posty: 773
Rejestracja: 31 paź 2010, 20:28
Multipla: JTD 2005 146KM
Skype: adam.jakimiuk1
Lokalizacja: ŁOSICE
x 20

Re: Maluch SWAP 1.2 mpi 5 speed

#10 Post autor: jakimiuczek » 15 gru 2014, 20:18

Z chłodzeniem to jeszcze nie wiem czy będę miał problemy, bo największe upały mnie ominęły, a zdjęcia to czemu nie.

Jadę dalej, teraz napęd
Każdy kto miał malucha wie jakie awaryjne i delikatne miał przeguby, można kupić gotowe zamienniki mocne i wytrzymałe produkowane przez jedną firmę, ale kosztują grubo ponad 400zł. Nie chciało mi sie wydawać tyle kasy więc wymyśliłem tak: zaadoptowałem przegub od seicento

Obrazek

trochę żelastwa i wewnętrzna część maluchowskiego przegubu

Obrazek

trochę toczenia na własnej już tokarce

Obrazek

i wyszło coś takiego, i w połączeniu z półośkami również własnej produkcji bączki na asfalcie wytrzymuje :lol:

Obrazek

Obrazek

Napęd jest, to teraz trzeba czymś zahamować tą bestię ;) więc na przód poszły tarcze z zaciskami od seicento a z tyłu cylinderki hamulcowe zastąpione przednimi (mają większą średnicę) i wydajniejsza pompa ham. od lancii Y10 (dlatego akurat od niej bo gabarytami jest identyczna jak maluchowska ale ma większą średnicę tłoczka)

Obrazek

Zawieszenie przednie resor sklepany na 11cm i dołożone jedno pióro,
zmiana z kolumny na maglownicę

Obrazek

zwrotnice nie na tulejkach, jak w oryginale ale na 6-ciu łożyskach igiełkowych każda

Obrazek

Obrazek

Obrazek

amorki na przód tylne standard KYB, tył nie obniżany, sam opadł od cięższego silnika :) a amory na tył i tu uwaga! zaadoptowane tylne z MULTIPLI!!!

Ze szpachlowania nie mam wiele zdjęć, bo jakoś nie było kiedy robić

Obrazek

Obrazek

w między czasie kiedy wysychał podkład można się było zająć zasadniczą częścią modernizacji czyli umocowanie silnika i skrzyni

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

wisi i nawet się zmieścił i nie wystaje

Obrazek


teraz skrzynia, która była znacznie większa od standardowej i wymagała więcej miejsca

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przy montażu zbiornika paliwa okazało się że przeszkadza poduszka skrzyni, a zbiornik już był wypiaskowany i pomalowany proszkowo :cry:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

i trzeba było jeszcze raz malować.
CDN
0 x

ODPOWIEDZ